דף חדש 1
English צור קשר מאמרים יומן אישי סדנאות תחומי פעילות מי אנחנו דף הבית

על הקשר בין אתיקה לרווחים     מאת :שרון שגיא ברג

 

אתיקה, מסתבר היום למנהלים, לבכירים ולמשקיעים, אינה עוד תחום לפילוסופים אלא הופכת יותר ויותר הכרח אמיתי לתאגידים כלכליים. מגמה זו עלתה לדיון בכנס היועצים הבין לאומי

(IODA) שהתקיים בהולנד בשלהי אוגוסט.

ההסתבכויות האתיות של תאגידים כגון קומברס,מרקורי ואם סיסטמס ממשיכות להיות גם בחודשים האחרונים החומר החם בעיתוני הארץ והעולם. בחינה מראה כי תאגידים אלו ואחרים, כולם גופים גדולים ומובילים בתחומם, הפסידו סכומי כסף גדולים וסובלים מירידת ערך בשל התנהגות לא ראויה. ניתוח מעלה כי לפחות בחלק מהמקרים בחרו התאגידים לעבור על החוק תוך מעורבות פעילה של רואי חשבון, יועצים ומנהלים בכירים. התנהלויות אלו עלו לתאגידים ולמנהליהם עלויות משמעותיות, כגון ירידת אמון המשקיעים, החלפת מנהלים בכירים, עמידה תחת חקירת רשות ניירות הערך האמריקאית ואף ירידה חריפה בערך המניות של אותן חברות.

בכנס הוצג על שורש הבעיה- פעולת התאגידים או הנהלותיהם במקרים אלה נערכה מתוך מחשבה צרה של שיקולי עלות תועלת מיידיים, ובמנותק משיקולים רציונליים אחרים, ולא בראיה כוללת ארוכת טווח.

חד משמעית, האמצעי למניעת נזקים רחבי היקף אלה ע"י אילוץ התאגידים והנהלותיהם לראיה מקיפה הינו הטמעה מהותית של דרך פעולה אתית- אמצעי ממתן שהיה גורם להנהלה ולבעלי התפקידים הבכירים המעורבים לפעול בדרך החוקית והאתית.

בכנס ניתנה סקירה של ההתפתחויות ביחס הרשויות לאתיקה בשנים האחרונות, תוך בחינת המצב הסטטוטורי בעולם. כך, למשל, חוק Sarbanes-Oxley האמריקאי משנת 2002 המחייב חברות הנסחרות בנאסד"ק לדווח ל- SEC האם יש להן קוד אתי, התפתחויות הנוגעות לתקינה חשבונאית בעולם ועוד.

חלק נכבד מהדיון הוקדש לחשיבות שיש לאימוץ אמיתי של התוכנית האתית, אימוץ שאינו מסתפק בהיבט הפורמלי בלבד: לרבים מהתאגידים שכשלו הייתה תוכנית אתית מקיפה לכאורה, אולם השימוש שעשו בה היה כב"עלה תאנה". חיוני כי הקוד האתי לא יהיה מהשפה אל החוץ, אלא קוד שמחוייבות התאגיד אליו, הנהלה ועובדים גם יחד, תגבר אף על המחוייבות לרווחים מיידיים. מחוייבות נדרשת זו מושגת רק על ידי הטמעת ערכים בארגון- תהליך שתחילתו בבחינת ערכי הארגון ותרבותו והמשכו בגיבוש קוד אתי, סדנאות לעובדים ומנהלים ודיונים פנים ארגוניים, כל זאת תוך מחויבות אמיתית של הנהלת הארגון. עזרים למחויבות זו יכולים להיות פנימיים או חיצוניים, כגון גורמים מטמיעים, או גורמים מבקרים חיצוניים.

תמונת מצב מהעולם מראה כי אומנם רצוי שהתוכנית האתית תהיה כוללנית, כזו שמרחיבה להתנהגויות ראויות תוך יצירת מנגנוני בדיקה עצמית ואף מקיפה את כל המימדים אתם מתמודד הארגון, אולם במקרים מסוימים ניתן ואף רצוי למקד מאמצים בתחום מסויים, בין אם בעייתי במיוחד וכזה שהארגון רוצה לחסן עצמו מפניו, ובין אם מהותי להתנהלות הארגון. כך למשל,חברות דלק וגורמים "מזהמים" אחרים עשויים לאמץ תוכנית אתית שליבתה עוסקת באיכות הסביבה. גופים עתירי עבודה יכולים לאמץ תוכנית אתית המתמקדת באחריות חברתית ומתבססת על זכויות העובדים על פי חוקי המגן אך מרחיבה גם להיבטים נוספים הנגזרים מיתר זכויות האדם. לעומתן, יכולות רשתות שיווק ורשתות קמעוניות למקד את תוכנית האתיקה ביחסן עם הגורם עליו מתבסס העסק, דהיינו, בציבור הצרכנים.

בהקשר זה הביאה מנהלת מחלקת ההטמעה של אמון הציבור מניסיונה דוגמאות מהמתרחש בשוק הישראלי. ניתן להבחין בארץ במגמה לאימוץ מהותי של תוכנית אתית בתחום הצרכנות הנוגע ליחסי עסק-צרכן,מגמה המסתמנת על ידי חברות מובילות בתחומן כגון סופר פארם, הום סנטר, סטימצקי, פז, טמבור ואחרות, כולן חברות מסחריות הדוגלות בפעילות המבוססת על הגינות. כחלק ממהלך זה ומתוך הבנה של חשיבותו, משקיעות החברות משאבים רבים בתהליך ההטמעה של הכללים האתיים, בהגברת השקיפות, בבחינת ערכים, בסדנאות והדרכות ,כל זאת תוך נכונות מלאה לעמוד תחת משוב חוזר ומתמיד על ידי תלונות הצרכנים המהווה כלי להיזון חוזר ושיפור.

משתתפים בדיון סיכמו כי בעידן של מידע ושקיפות, בעידן שבו השוק הגלובלי מגיב ברגישות חסרת פשרות לכל סטייה מהנורמות הנדרשות, תאגידים רציונליים מאמצים תוכנית אתית ומיישמים אותה באופן מהותי וזאת מתוך הבנת ההשפעה המכרעת שיש לדבר לא רק על פעילות התאגיד באופן ישיר אלא גם על שיקולי המשקיעים ובסופו של דבר על רווחי התאגיד.
 
 

מצויינות בשרות

על הקשר בין אתיקה לרווחים

אתיקה

Rapid Results

גיבוש צוות טלמרקטינג-מסע לעבר ההצלחה

טעויות חשיבה

www.apriori.co.il

עמוד הבית  |   אודות   |  תחומי פעילות  |  תעוזה   |   גמישות   |   יכולת   |  פתיחות  |  היסוד החמישי   |  סדנאות  |   יומן אישי   |   מאמרים   |   צור קשר

   

powered by Flexible.co.il All Rights Reserved 

כל הזכויות שמורות© apriori.co.il         עיצוב :    ILANITGraphic Designer